Statieportret

Statieportret

Mijn view op de Conimex commercial

Conimex, het merk dat de Nederlanders kennis heeft laten maken met de Oosterse keuken. Ik als halfbloedje vind Conimex wel oké. Niet super dus. De smaak en de geur van de producten tippen niet helemaal aan de smaak en geur afkomstig uit de keuken van Oma Kroepoek. Maar laten we het deze keer niet over eten hebben, maar over communicatie. Door dat ik Communicatie Management studeer, betrap ik mijzelf er steeds vaker op dat ik kritischer kijk naar communicatie uitingen, zoals reclames. Meestal vind ik ze zwaar irritant en zap ik weg, zoals de meeste mensen doen. 
Nu is de grote vraag: wat vind ik als halfbloedje en toekomstig communicatie deskundige van de Conimex reclames?


Het eerste wat mij opvalt is dat Conimex de sfeer goed nabootst. Sinds 2011 hebben zij gekozen voor een vast personage in hun commercials: Nonja. Plus punt! Want dit zorgt voor herkenning bij de mensen. 
In de Nasi Koening reclame hebben ze de juiste personages, kleding, muziek en aankleding gekozen. Het product dat zij willen verkopen - Nasi Koening - staat in het middelpunt en word kort, maar krachtig toegelicht. De reclame draait hier helemaal om. Juist, zoals het hoort in de Indonesische cultuur. Good job! 

De commercial eindigt bij een Nederlands gezin, waar moeders Nasi Koening gemaakt heeft. Ik vind dit een beetje een afzakkertje. Het haalt je direct uit de sfeer, waarin je dacht even in Indonesië te zijn. Het enige plust punt aan het einde is, dat Conimex indirect duidelijk maakt dat hun producten veel al door Nederlanders gebruikt worden. Alhoewel zo komt het op mij over, mijn mening dus.    

Deze reclame zie ik niet als irritant, omdat het een commercial is vol cultuur, sfeer en iets nieuws voor de meeste Nederlanders onder ons. 
Over het algemeen good job Conimex! Je bent een 7 waard.

- Nona Bo


Geen opmerkingen:

Een reactie posten